Само в 7DniBansko.bg

Има ли въобще държава да види това!? Рекетьорите успяха – Банско отива на опашката дори на Балканите

7 Dni Bansko24.11.201740710
опашка

За едно десетилетие Банско се утвърди като един от топкурортите в Европа. Домакин на световни купи по сноуборд и ски. И единственият от всички, които приемат тези състезания само с една гондола до ски зоната.

Противостоенето срещу втората кабина всъщност е пратило един от водещите ни курорти на опашката дори на Балканите, не само в Европа. Защото сравнението с Кицбюел и друг от топкурортите е направо смешно. В момента функционират 1 гондола, два шестседалкови лифта, пет четириседалкови, 2 влека и 8 бейбивлека. Което е крайно недостатъчно за регионален, а не за световен курорт.
Какво се случи за годините, когато не бе прието да се строи втора кабина?

В Румъния заработи на пълни обороти Пояна Брашов. Там оперират два въздушни трамвая. Това са огромните кабини, които побират и до 30 човека. Освен това има една гондола, два седалкови лифта, 5 влека и едно “магическо килимче”, което пък представлява нещо като бързите пътеки на метрото.

През 2010 година, когато бе голямата реновация, зоната за спорт бе увеличена от 50 на 80 хектара. И градът получи младежки олимпийски фестивал.

Курортът се намира между четири планини – Поставару (1799 метра надморска височина), Пиатра Крайулиу (2238), Бучеги (2505) и Пиатра Маре (1848). Или с други думи далеч под надморската височина на Вихрен или Тодорка.

В Сърбия пък развиха Капаоник, като в промоцията му се включи дори и Новак Джокович.

Площта му е 121 квадратни километра. И в него вече оперират 28 лифта
Гондолите са 8, 3 са високоскоростните седалкови с 6 места, 7 са суперскоростните 4-седалкови, два са двуседалковите, 11 са магическите килимчета за възрастни и 3 са детските.

От 1981 година Капаоник се намира в природен парк и въпреки това строителството продължава с пълни темпове. Общо капацитетът на съоръженията е 32 000 човека на час.

В Банско гондолата може да извози максимум 2200 човека до зоната за един час. Заради това бе променяно и работното време няколко пъти, като вече се почва в 7,30 часа сутринта и се приключва в 18, но и това не решава проблемите.

Най-напред обаче са турците със своя курорт Паландьокан до Ерзурум. Той се простира на 460 хектара. Там капацитетът на съоръженията до момента е впечатляващите 8100 човека на час.

В Ерзурум пък бяха построени всякакви други спортни съоръжения, като там се проведоха световните студентски зимни игри през 2011 година, като идеята на съседите е да привлекат и зимна олимпиада, като приключат с изграждането на повече от 22-те писти, с които разполагат.

През миналата година бе подписан и договор с австрийска компания, която да реновира изцяло и македонския курорт Попова капа, който се намира под едноименния връх.

В момента там функционират 3 седалкови лифта и 6 влека, като се планират гондоли и още допълнителни съоръжения.

Пистите са около 20 километра, но можело да станат и двойно повече.

По принцип и Косово смята да прави зимен курорт, като в момента се провеждат преговори кой да го направи.

В същото време само в Кицбюел, който бе определен за поредна година като най-добрия ски курорт в света, оперират 1 въздушен трамвай, 10 гондоли, 28 седалкови лифта, 7 влека и един детски.

Тази зона обаче има връзка и с останалите в района, където общо курортите са 5.
Това е най-сериозната световна тенденция, която стартира в САЩ и Франция. Там се работи усилено по връзките на различните курорти, за да може да се предложи на скиорите да карат на повече писти. Заради това се дълбае дори в глетчерите, които са най-защитените по “Натура 2000”.

Сега това се прави в Австрийските Алпи и Швейцария. Във Франция така се появи мегакурортът Трите долини, който се прочу покрай индицента, след който 7-кратният световен шампион във Формула 1 Михаел Шумахер изпадна в будна кома.

Той обединява Куршевел, Ла Таниа, Мерибел, Бридс-льо-Бен, Вал Торенс, Льо Мюниер, Сен Мартен и Ориел.

Цялата система е от 183 лифта, като от тях 3 са въздушните трамваи, гондолите като на Банско са 37, седалковите са 69, а влековете са 74. Прибавяме 2007 оръдия за сняг и се получава доста красива картинка.

Българският еквивалент на подобно нещо е да се пусне лифт от Банско до Добринище, или пък от Пампорово до Чепеларе. И така хората да имат простор за избора си на писта.

В Северна Америка само за новия сезон през 2018 година са влезли в експлоатация 32 нови лифта, като повечето са вече в съществуващи курорти. От тях пет са мегагондолите.

Причините за разрастването на системата от лифтове са само екологични. Защото не се замърсява природата. Което е доказано по цял свят, но не и в България.

В момента в родните курорти се разчита главно на автомобили и автобуси, които да карат хората до зоните, където могат да карат.

В планината по принцип има доста малко места за паркиране, което неизбежно води до сериозни конфликти, а не само до вредни емисии, защото нервната система е най-скъпа в човешкото тяло. Само като се види положението на Алеко през зимата в почивен ден и всичко става ясно. Там тези, които успеят да паркират, след това не могат да излязат.

ГЕОРГИ БАНОВ, 24 часа

loading...

loading...